انواع روش های دباغی کردن چرم

هدف اولیه از این فرآیند تولید یک ماده غیرقابل تجزیه و محکم از پوست خام حیوانی به نام چرم است. در اصل، دباغی، پروتئین پوست خام را به ماده ای بادوام تبدیل می کند. رایج ترین فرآیندهای دباغی شامل دباغی معدنی، دباغی گیاهی و دباغی گلوتارآلدئیدی است.

 دباغی گیاهی

دباغی گیاهی هزاران سال است که وجود داشته است. بر خلاف دباغی معدنی، از یک ماده شیمیایی قابض پلی فنل طبیعی به نام تانن استفاده می کند. این معمولا در پوست، برگ ها و شاخه های درختانی مانند بلوط، شاه بلوط یا میموزا یافت می شود. از آنجایی که تانن سایه های قهوه ای تیره، بژ، زرد و قرمز ایجاد می کند، رنگ و بافت منحصر به فردی به صندل چرم مشهد می بخشد.

با این حال، این فرآیند زمان‌بر، پر زحمت و پرهزینه است. دو نوع فرآیند دباغی سبزیجات وجود دارد. فرآیند آهسته حدود 30 روز طول می کشد، در حالی که فرآیند برنزه کردن سریع تنها حدود 36 تا 48 ساعت طول می کشد. با این حال، گاهی اوقات، روند آهسته ممکن است چندین ماه طول بکشد، زیرا ممکن است به چندین درمان نیاز داشته باشد.

این فرآیند باعث تولید چرم بسیار بادوام می شود. بنابراین، چرم گیاهی دباغی شده اغلب برای تولید محصولاتی مانند زین یا جلمه استفاده می شود. دوام بی نظیر و ظاهر متمایز این چرم را برای چاپ و کارهای چرمی پیچیده مانند ابزارآلات مناسب می کند.

دباغی معدنی یا کروم

برنزه کردن با مواد معدنی یا کروم محبوب ترین فرآیند برنزه کردن است زیرا بسیار سریع تر، مقرون به صرفه تر و کار کمتری نسبت به بقیه دارد. در سال 1858 به عنوان جایگزینی برای فرآیند دباغی گران و زمان بر سبزیجات معرفی شد. این فرآیند می تواند خودکار باشد و حداکثر یک روز طول بکشد. معمولا زمان برنزه شدن با کروم برای پوست های کوچک و نازک کیف چرم حدود ۲ یا ۳ ساعت است. با این حال، برای ضخیم ترهایی که از گاو تهیه می شوند، می تواند تا 24 ساعت طول بکشد.

اندازه مولکول های کروم در مقایسه با یون های تانن گیاهی کوچک است. در نتیجه، یون‌های کروم می‌توانند به کلاژن نفوذ کرده و مولکول‌های آب را به طور موثر حذف کنند. به همین دلیل است که چرم دباغی شده با کروم نازک تر و نرم تر از چرم دباغی شده گیاهی است. سولفات کروم (III) کارآمدترین و موثرترین عامل برنزه کننده است. چرم دباغی شده کروم را به دلیل داشتن چرم آبی مرطوب نیز می نامند
رنگ مایل به آبی
با این حال، فرآیند دباغی کروم اثرات زیست محیطی منفی ایجاد می کند زیرا شامل استفاده زیاد از اسیدها و سایر مواد شیمیایی است. زباله های سمی می توانند به آب های زیرزمینی نفوذ کرده و منابع آب آشامیدنی را آلوده کنند. پیامدهای زیست محیطی ناشی از آن، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، یک نگرانی عمده است.

دباغی آلدهید

در این فرآیند دباغی از ترکیبات گلوتارآلدئید یا اگزازولیدین استفاده می شود. به دلیل رنگ کرم کم رنگ به آن چرم سفید مرطوب نیز می گویند. چرم دباغی آلدهیدی، جاذب آب، نرم و صندل چرم مردانه قابل شستشو در ماشین لباسشویی است. بنابراین برای استفاده در بابونه بسیار مناسب است.

دباغی با روغن

گاهی اوقات، روغن های امولسیون شده با مواد شیمیایی آلدهید ترکیب می شوند تا چرم فوق العاده نرم و انعطاف پذیر تولید شود. به این فرآیند دباغی روغنی می گویند.

چرم

صادرات چرم خام

1) خشک کردن

در این مرحله، چرم دباغی شده بین دو سیلندر نورد فشرده می شود تا آب جذب شده در فرآیند دباغی خارج شود.

2) اصلاح

این فرآیند بقایای گوشت را از بین می برد و چرم ضخیم یکنواخت ایجاد می کند. چرم از دو استوانه نورد عبور می کند که در قسمت بالایی آن تیغه های مارپیچ وجود دارد.

3) شکافتن

یک دستگاه شکاف، چرم ضخیم را به یک یا چند لایه افقی برش می دهد. گاهی این فرآیند پس از آهک زدن نیز انجام می شود. لایه دانه بالایی گران ترین چرم است. از آن برای ساخت کالاهای چرمی مرغوب استفاده می شود. لایه بدون دانه برای ساخت چرم جیر استفاده می شود. گاهی می توان روی آن یک سطح دانه مصنوعی نیز اعمال کرد.