چرم چگونه ساخته می شود

دباغی چرم یک فرآیند پیچیده و طولانی است. اگرچه مکانیزاسیون باعث شده است که کار فشرده کمتری داشته باشد، اما همچنان شامل یک سری درمان پیچیده است که به زمان و انرژی قابل توجهی نیاز دارد. هدف از فرآیند برنزه کردن، تغییر ساختار پروتئینی پوست برای افزایش دوام، بافت و ظاهر آن است.


همانطور که قبلا ذکر شد، انواع مختلفی از چرم ایرانی وجود دارد. با این حال، انواع چرم ها باید چهار مرحله اساسی را طی کنند. این شامل مراحل آماده سازی، برنزه کردن، دباغی مجدد و تکمیل می شود. گاهی اوقات، فرآیند فرعی دیگری از پوشش سطح ممکن است به فرآیند اضافه شود. قبل از ارسال به دباغی، پوست حیوان باید درمان شود. اگرچه عمل آوری بخشی از فرآیند دباغی در نظر گرفته نمی شود، اما اولین گام مهم در به دست آوردن چرم است.

معمولاً حیوان قبل از خروج گرمای بدن از بافت ها کشته و پوست کنده می شود. پوست یا پوست تازه برداشته شده بلافاصله با نمک درمان می شود تا آب از بین برود. به پوست اجازه داده می شود تا زمانی که کاملا خشک شود در سایه بماند. سپس پوست خشک شده یا پوست حیوان برای پردازش بیشتر به دباغی ها منتقل می شود.

الف. مراحل مقدماتی

پوست درمان شده یا پوست حیوان باید برای فرآیند دباغی آماده شود. اگرچه فرآیندهای آماده سازی مختلفی وجود دارد، اما هدف هر فرآیند حذف اجزای ناخواسته پوست خام است. دباغخانه بسته به کیفیت و نوع محصول مورد نظر ممکن است همه آنها را انجام ندهد.

1) خیساندن

در این مرحله پوست خشک شده را برای چند ساعت تا چند روز در آب خیس می کنند. این فرآیند نه تنها رطوبت از دست رفته در هنگام نمک زدن را بازیابی می کند، بلکه به حذف کثیفی، زباله ها، خون و چربی های اضافی حیوانی کمک می کند تا در نهایت کیف چرم مرغوبی به دست آید.

2) کندن گوشت

این فرآیند مواد زیر پوستی را از قسمت گوشتی جدا می کند. پوسته از دستگاه عبور داده می شود تا چربی، ماهیچه و گوشت به صورت مکانیکی خارج شود. معمولاً این فرآیند پس از کشتار، خیساندن یا آهک زدن انجام می شود. در این مرحله یا پس از دباغی، پوست ممکن است به لایه های مختلفی تقسیم شود.

3) از بین بردن مو

 

مو در این مرحله با استفاده از ابزارهای مکانیکی مانند غلتک و تیغه برداشته می شود.

4) اسیدی کردن

این فرآیند شامل تمیز کردن و خیساندن پوست خام در اسیدها یا نمک ها برای جلوگیری از تجزیه می شود. به نفوذ عوامل برنزه کننده مانند کروم و آلدئیدها کمک می کند. از مواد ترشی قوی تر برای نگهداری پوست برای چندین ماه استفاده می شود.

5) حذف اسید

پوست در اسید سولفوریک خیس می شود تا PH پس از ترشی کاهش یابد.

6) آهک زدن

این فرآیند الیاف را شل می کند و به پوست اجازه می دهد تا مواد شیمیایی مختلف برنزه کننده را جذب کند. معمولاً از سولفید سدیم و آهک هیدراته برای درمان پوست استفاده می شود، زیرا مواد کراتینه مانند مو و پشم را از بین می برند. با افزایش pH، چربی ها هیدرولیز می شوند. آب به الیاف پوست جذب می شود و در نتیجه ساختار پوست متورم می شود و برای ساخت صندل مردانه چرم طبیعی آماده می شود.

7) آهک زدایی

در این فرآیند پوست با مخلوطی از آب و کلرید آمونیوم یا سولفات آمونیوم شسته می شود. این کار آب (همراه با هر گونه ناخالصی) را برای کاهش تورم حذف می کند.

چرم مشهد

8) باتینگ

باتینگ پایان فرآیند آهک سازی را نشان می دهد. پوست شل با آنزیم‌های پروتئولیتیک برای حذف پروتئین‌های غیر فیبری درمان می‌شود. دانه را تمیز می کند و پوست را صاف و ابریشمی می کند.

9) چربی زدایی

گاهی اوقات از محلول ها و حلال های مبتنی بر آب برای حذف چربی اضافی یا اسیدهای چرب طبیعی از روی پوست استفاده می شود.

10) سفید کردن

از عوامل شیمیایی برای بی رنگ کردن پوست استفاده می شود تا در مرحله بعد رنگ مورد نظر را اضافه کند.